Architektonická kompozícia (z tehličiek)

Architektonickú kompozíciu som rozdelil do piatich kategórií: gradácia, rytmus, symetria, hierarchia, chaos (asymetria)

a) gradácia.


Prvé dve fotografie sú venované forme gradácie. Na prvom obrázku je šesť stĺpov. Každý z nich má rôznu výšku a aj medzera sa medzi jednotlivými stĺpmi líši.
Vzorec adícíie tehličiek medzi stĺpmi: zatiaľ čo medzi prvým a druhým zľava to boli dve tehličkové poschodia, mezi tretím a štvrtým zľava to boli tri. Takže najvyšší stĺp bol od druhého najvyššieho vyšší o 5 poschodí.
Zároveň sa medzera medzi stĺpmi zužovala, a to tak, že každá medzera bola o polovicu menšia ako tá predošlá. Tým som chcel vytvoriť pocit gradácie, zahusťovanie v kompozícii, ako stĺpy sa zvyšujú, tak narastá aj váha celej kompozície na obrázku.


Ako ďalšia gradácia je posúvanie tehličiek. Zatiaľ čo prvý stĺp naľavo by mal mať solídny priamy rovný tva, ten úple napravo vyzerá ako by bol kúsok pred kolapsom. Týmto komponovaním tehiel som chcel ukázať na gradáciu v rozhchode tehličiek a dekonštruovanie stavby.
Neviem v akej miere som sa takto priblížil zadaniu gradácie, ale touto gradáciou som chcel docieliť pravý opak, a teda som prdidával prázdno (priestor vyplnený vzduchom) do kompozície.
b) rytmus

V tomto rišení v zadaní sa striedajú tie isté tvary. Toto riešenie patrí aj do symetrie.


c) symetria



Nenáročné riešenie na symetriu, Prvky sú pokladané symetricky vzhľadom na "os" z tehličiek.

d) hierarchizácia

dominantné prvky sú zasadené navrchu, na hornej časti papiera, zatiaľ čo rytmus opakujúcich sa prvkov postupuje smerom nadol.

e) chaos (asymetria)


impulzívne vytvorená kompozícia z tehličiek, kde som dopredu nerozmýšľal nad pravidlami, kam umiestnim ďaľšiu tehlu, všetko som umiestňoval spontánne.

------

Ako základ gradácie a hierarchizácie som vytvoril túto kompozíciu z tehličiek: 

- je to špirála z tehličiek, kde je v strede umiestená tehlička (približne v strede fotografie, jediná obrátená smerom zvislo). z nej vychádza prúd tehiel, kde zatiaľ čo smerom von intenzita slabne, stúpa počet radov tehličiek. 

Toto má symbolizovať postup pri komponovaní tehličiek v gradácii (smerom dnu) - počet prvkov stúpa a kompozícia hustne a v hierarchizácii (smerom von) - dominantný prvok ako jadro kompozície a počet zvýšujúci sa počet stĺpov smerom von zvyšuje (ako pri pyramíde, kde sa z vrchola smerom nadol počet prvkov navyšuje). 

Komentáře

  1. sepsala jsem k tomu pojednání na BLOG...
    vaše kompozice jsou krásné.. a také hodně velké a tedy budou náročné na zpracování... vyberte si které chcete, ideálně ty, kterým neuškodí zmenšení... nerada bych, aby vás tento úkol příliš zaměstnal...
    zvažte také nějaký efektivní způsob zpracování kreseb...
    zlomte vaz!
    š

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky